Volkswagen sætter strøm til firmabilsklassen: verdenspremiere på ID. AERO concept

  • Med konceptbilen ID. AERO giver Volkswagen en forsmag på ID. Familiens nye topmodel.
  • Strømlinet design kombinerer perfektioneret aerodynamik og elegante linjer
  • Volkswagens første 4-dørs elbil skal på sigt tilbydes over hele verden
  • Sjette medlem af ID.-familien, der består af modellerne ID.3, ID.4, ID.5 og ID.6 (Kina) og ID. Buzz

Dynamisk, karakterstærk og aerodynamisk: Med dagens verdenspremiere på ID. AERO i Kina giver Volkswagen en forsmag på mærkets første globale 100 % elektriske sedan. Den kommende ID.-topmodel hører til i den øvre ende af mellemklasse-segmentet. ID. AERO har et progressivt, stilfuldt og aerodynamisk ydre og et imponerende rummeligt interiør. Den produktionsklare version af ID. AERO forventes at blive lanceret i Kina i anden halvdel af 2023, mens den europæiske version forventes gå i produktionen i sommeren 2023 på fabrikken i Emden og introduktion i løbet af efteråret.

"Med konceptbilen ID. AERO giver vi en forsmag på det næste medlem af ID.-familien. En bil med et emotionelt og samtidig meget aerodynamisk design, en rækkevidde på mere end 600 kilometer, et imponerende rummeligt interiør med premiumappeal," siger Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen personbiler. "Med vores ACCELERATE-strategi driver vi elektrificeringen af vores modelprogram frem i et højt tempo. Efter ID.4 vil denne model være vores næste verdensbil og vil blive lanceret i både Europa, Kina og USA."

Konceptbilen er næsten fem meter lang og er designet til at være aerodynamisk. Det elegante, skrånende tag i coupé-stil bidrager til at opnå en fremragende lav vindmodstandskoefficient på kun 0,23. Volkswagens modulære elektriske platform, MEB, muliggør korte udhæng for og bag, en lang akselafstand og et usædvanligt rummeligt interiør. ID. AERO er udstyret med et kraftigt 77 kWh stort lithium-ion batteri, der, sammen med den effektive drivlinje og det aerodynamiske design, giver ID. AERO en rækkevidde op til 620 kilometer (WLTP).

Elektrisk offensiv i Kina: Med den næsten produktionsklare ID. AERO konceptbil, sætter Volkswagen yderligere fart på sin elektriske offensiv i Kina som en del af mærkets ACCELERATE-strategi. Efter ID.3, ID.4 og ID.6, bliver produktionsversionen af ID. AERO den fjerde model i ID.-familien på det kinesiske marked, og den forventes at blive introduceret i anden halvdel af 2023. Der vil være to varianter i Kina - en fra hver af Volkswagens joint venture-selskaber. Ved hjælp af den regionale strategi sigter Volkswagen mod at blive den førende leverandør af elbiler i Kina. I 2030 skal mindst hvert andet køretøj, der sælges i Kina, være en elbil.

Elegant design præget af aerodynamik, LED-lystriber og metallakering. Med ID. AERO overføres designsproget for ID.-familien for første gang til en stor sedan. Vinden smyger sig optimalt over de aerodynamiske udformede front- og tagsektioner, og den let tilbagetrukne bagkant med spoiler stabiliserer luftstrømmen. De sportslige 22” tofarvede aluminiumsfælge har et turbine-lignende design, og de klassiske dørhåndtag er erstattet af oplyste berøringsflader, der yderligere reducerer luftmodstanden. Karroserriets markante tornado-linje og den dalende taglinje dominerer ID. AERO’s sideprofil. Over tornadolinjen har ID. AERO en kraftfuld skuldersektion, der får den elektriske sedan til at se fladere ud og tilfører designet ekstra dynamik.

ID. AERO konceptbilen er lakeret i Polar Light Blue Metallic – en let metallisk nuance, hvis farvepigmenter skaber et gyldent skær, når lyset rammer rigtigt. Taget er udført i sort højglans for at skabe en skarp kontrast til karrosseriet.

Frontdesignet er præget af luftindtag bikubestruktur – et karakteristisk designelement for ID.-familien.

Kølegrillen er på ID. AERO delt horisontalt i to i kofangeren og definerer modellens stil. Et andet umiskendeligt ID.-kendetegn er den smalle LED-lysstribe til venstre og højre for det oplyste VW-logo og på tværs af fronten henover de innovative IQ.LIGHT-LED-matrix-forlygter og ind i forskærmene og sidesektionerne. Lysstriben fortsættes visuelt – med afbrydelser – helt hen til den bageste del af bilen. Bilens bagsektion har et iøjnefaldende mørkt stilelement med en rød lys stribe og LED-baglygter med bikubestruktur, der udstråler eksklusivitet.

ID. AERO demonstrerer MEB-platformens fleksibilitet. ID. AERO repræsenterer endnu et eksempel på den indbyggede fleksibilitet i Volkswagens MEB-arkitektur, der kan tilpasses til køretøjer i mange forskellige former og størrelser. Fra den kompakte crossover over SUV'er og minibus til en rummelig limousine - MEB kan bruges på tværs af alle segmenter. MEB-platformen gør det muligt at introducere ID.-familien i den store mellemklasse – i Danmark også populært kaldet for firmabilsklassen. Derudover udnytter MEB-platformen til fulde potentialet for elbiler og muliggør lang rækkevidde, det højeste niveau af digitalisering og muligheden for over-the-air opdatering.

Produktion af den europæiske version i Emden. Den europæiske produktionsklare version af ID. AERO forventes at rulle af samlebåndet på Emden-fabrikken i 2023. Med produktionen af elbiler i en stor volumen vil Emden, som en af de første Volkswagen-fabrikker af denne type i Niedersachsen, yde et væsentligt bidrag til at elektrificere Volkswagens modelportefølje og reducere CO2-emissionerne fra hele flåde producerede biler.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk